Tietoa kampanjasta

Taustaa sekä Jyväskylän ja Keski-Suomen esimerkki

Vaikka olosuhteiden parantaminen on pyöräilyn lisäämisessä tärkeintä, niin fillarointia pitää edistää myös markkinoimalla ja pyöräilyn imagoa kohentamalla. Eri puolilla maailmaa pyöräilyä onkin edistetty lukuisilla markkinointikampanjoilla. Yksi näistä on pyöräilysuurkaupunki Kööpenhaminan I Bike CPH. Kööpenhaminassa pyöräilyä on pitkään ja erinomaisin tuloksin edistetty I Bike CPH -logolla ja -tuotteilla. Kööpenhaminassa pyöräillään jopa viisi kertaa niin paljon kuin keskimäärin Suomessa.

Vuonna 2012 saimme Jyväskylän Pyöräilyseurassa ajatuksen edistää pyöräilyä Kööpenhaminan malliin. Kysyimme Kööpenhaminasta luvan hyödyntää I Bike CPH -ideaa täällä. Samaa logoa ei saanut käyttää, mutta idean hyödyntäminen oli sallittua, joten suunnittelimme Jyväskylään oman logon. Suunnittelusta vastasivat lähinnä Juho Jäppinen ja Teemu Tenhunen.

Logo otettiin heti ensimmäisenä vuonna 2012 JYPSissä ahkeraan käyttöön. Logon pohjalta suunniteltiin liikkumisen ohjauksen valtionavulla rahoitetussa Pyöräilyviikko ja I Cycle JKL 2012 -hankkeessa mm. esitteitä, tarroja, teepaitoja, heijastimia, kyniä ja banderolleja. Kampanja osoittautui huikeaksi menestykseksi. Pyörätarrat suurin piirtein vietiin käsistä, teepaitoja myytiin sadoittain, ihmiset olivat ilahtuneita positiivisesta kampanjasta ja pyöräily-yhdistykseemme tulvi uusia jäseniä suuresti I Cycle JKL -kampanjan houkuttamina.

Vuonna 2013 suunnittelimme I Cycle -logot Keski-Suomeen, Jämsään ja Äänekoskelle. Myöhemmin on suunniteltu logot ja tuotteita kaikille Keski-Suomen paikkakunnille. Myös nämä logot ja niiden pohjalta teetetyt tuotteet on otettu hyvin vastaan.

Toiminta on rahoitettu pääasiassa Traficomin liikkumisen ohjauksen valtionavuilla.

I Cycle -logon vapauttaminen

Vuonna 2013 päätimme vapauttaa I Cycle -logon muuallakin käytettäväksi – jos pyöräily edistyy tällä konseptilla Keski-Suomessa, niin edistyy varmasti muuallakin! Pyörällä kulkemisen lisääntyminen taas on kaikkien etu. Suurimpiin kaupunkeihin suunniteltiin valmiit I Cycle -logot ja nämä nettisivut toteutettiin. Taloudellisesti tämän mahdollistivat Pyöräilykuntien verkoston tuki ja silloisen Liikenneviraston eli nykyisen Traficomin liikkumisen ohjauksen valtionapu Pyöräilyviikko ja We Cycle Keski-Suomi 2013 -hankkeelle.

We Cycle Finland -kampanjan periaatteista

We Cycle Finland -kampanjalla pyritään edistämään ja lisäämään pyöräilyä valtakunnallisesti. Tavoitteena on tuoda esille myönteisiä mielikuvia pyöräilystä ja parantaa pyöräilyn imagoa.

Tällä sivustolla esitettyjä ideoita ja sivuilta löytyviä logoja saa käyttää vapaasti yleishyödylliseen pyöräilyn edistämiseen ja markkinointiin. Ideoiden ja logojen kaupalliseen hyödyntämiseen pitää kysyä erillinen lupa. I Cycle -logot on lisensoitu kansainvälisesti Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International -lisenssillä.

Kampanjalla ei ole tarkoitus levittää krääsää, vaan edistää pyöräilyä positiivisilla mielikuvilla ja laadukkailla tuotteilla. Jos olet teettämässä I Cycle -tuotteita, niin panosta laatuun! Huonolaatuiset halpistuotteet eivät edistä pyöräilyä.

I ja We Cycle -logot

I Cycle -logo ja -tuotteet on tarkoitettu erityisesti yksityishenkilöiden käyttöä varten. Logon We Cycle -sovelluksilla voidaan merkitä laadukkaita pyöräreittejä, hyviä pyöräparkkeja, pyöräilynedistämistapahtumia jne. Jos tarvitsette logon We Cycle -versiota, niin ottakaa yhteyttä!

Lisätietoja

Lisätietoja kampanjan Facebook-sivulta ja osoitteesta pj (ät) jyps.fi.